Познавате ли хора, които непрестанно публикуват неща във Фейсбук или други социални мрежи? А може би това се отнася и за самия теб? Причините за това поведение може да са различни, но една от тях е сравнително новият вид масово пристрастяване – към публикации.
Публикациите не са единственото нещо във Фейсбук, което действа пристрастяващо! Но това е доста неизследван проблем и ще е основният предмет на тази статия.
Статията не е критика срещу цялостната употреба на социалната мрежа, а разглежда конкретна зависимост. Поради липсата на друг установен термин е използвана думата "публикациомания", но единствено в заглавието (и тук).
През март 2013 г. Фейсбук обяви, че има 1,11 милярда потребители.[1] Хората, които са в Интернет, прекарват една от всеки седем минути във Фейсбук.[2] Без съмнение, заслугите за най-масовото пристрастяване към публикации са на Фейсбук. Поради това, повечето примери от тази статия ще са свързани с тази социална мрежа, макар да биха се отнасяли безпроблемно и към някои от останалите (Google+, Twitter, Pinterest и др.).
През март 2013 г. Фейсбук обяви, че има 1,11 милярда потребители.[1] Хората, които са в Интернет, прекарват една от всеки седем минути във Фейсбук.[2] Без съмнение, заслугите за най-масовото пристрастяване към публикации са на Фейсбук. Поради това, повечето примери от тази статия ще са свързани с тази социална мрежа, макар да биха се отнасяли безпроблемно и към някои от останалите (Google+, Twitter, Pinterest и др.).
ЗАЩО ПУБЛИКУВАНЕТО ВЪВ ФЕЙСБУК Е ТОЛКОВА ПРИВЛЕКАТЕЛНО ЗАНИМАНИЕ?
Фейбук, повече от всяка друга социална мрежа успя да направи почти всяко твое действие да може да се вижда от всички, с които си се свързал в мрежата. А броят на тези, които могат видят твоя публикация е изключителен. С Фейсбук не е нужно да си известна личност, за да бъдеш забелязван. Не е необходимо да имаш изключителни способности, за да бъдат видени нещата, които публикуваш. Не трябва да си екстроверт и набиващ се на очи, за да получиш значително внимание. Може да не си с много добри умения за общуване и пак да въвлечеш хора в разговор… Без съмнение способности като споменатите оказват влияние и във Фейсбук, но не са задължителни. Да публикуваш нещо е твърде лесно. Да го забележат другите и да предизвикаш реакциите им е по-лесно от всякога. Звучи чудесно, нали? Както всяко нещо, което ни пристрастява, публикуването във Фейсбук е нещо твърде приятно и желано.
ОСНОВНИ ВИДОВЕ ПУБЛИКАЦИИ ВЪВ ФЕЙСБУК
Публикациите във Фейсбук най-често са няколко вида. Целта тук не е да се опишат, а да подпомогнат разбирането за това защо могат да са толкова пристрастяващи.
Важно е да се уточни, че не всяко често публикуване във Фейсбук говори за пристрастяване! Например, социалната мрежа бива широко използвана за медийни и маркетингови цели.
Важно е да се уточни, че не всяко често публикуване във Фейсбук говори за пристрастяване! Например, социалната мрежа бива широко използвана за медийни и маркетингови цели.
- Снимки и други изображения.
Според проучване на Hubspot, включващо 8800 публикации във Фейсбук страници на бизнес компании, изображенията получават 53% повече харесвания от останалите публикации и предизвикват 104% повече коментари.
Не всички изображения във Фейсбук, обаче, са с цел маркетинг. Занимаващите се с този вид рекламна дейност се стараят да спечелят внимание с изображения, но със сигурност доста по-успешно постигаш това ти със своите собствени снимки и фотоалбуми. В основата си Фейсбук е социална мрежа на основата на лични взаимоотношения и повечето потребители се вълнуват доста повече от снимките на познатите си. А създаването и споделянето на лични снимки е изключително лесно. И почти винаги е свързано с харесвания, коментари или дори повторни споделяния. Като се има предвид и че 60% от Фейсбук потребителите са жени[3], подразбира се, че огромна част от снимките във Фейсбук са начинът дамите да се покажат пред другите в най-красивия си вид. И всеки, натиснал бутона „Харесва ми”, или изразил това с думи, ги кара да се чувстват по специален начин.
- Текст (статуси).
Всяка минута във Фейсбук се споделят по 684,478 текстови публикации.[4]
Основните статуси са споделяне на лично преживяване или мисъл, цитат, въпроси… Повечето други видове статуси също съдържат текст. Обикновено публикациите, които съдържат поне някакъв текст получават най-много коментари.
Докато чрез споделянето на изображения можеш да покажеш себе си или неща, които харесваш, текстовите публикации ти позволяват да изявиш част от себе си с думи. А да предизвикаш разговор в дневника на своя профил е наистина приятно. Не ти ли хареса някоя реплика, за разлика от разговорите в реалния живот, Фейсбук ти дава лесно възможността да я премахнеш. Освен, че задаваш разговора, ти го и контролираш. Все приятни усещания.
- Видео.
Както при снимките, видеото може да изразява лични моменти или да въвлече другите в неща, които харесваш. Постига го по по-детайлен и увлекателен начин. А, че такова въвличане се случва, е сигурно. Най-често видео публикациите във Фейсбук са споделяни от YouTube[5], където има над един милиард уникални посещения месечно.[6]
- Връзки.
Връзките към други сайтове могат да са различни, включително снимки и клипове. Най-често споделяни са връзките към статии.[7]
Споделянето на връзки към статии обикновено е начин да покажеш на хората какво считаш за важно или интересно. Това е влияние. Обучаващият лидери Тим Елмор споделя, че според социолозите дори най-интровертният човек през своя живот ще повлияе на десет хиляди други хора.[8] Важна подробност е, че тази статистика е от времето преди Интернет да навлезе в живота ни. С Фейсбук и без да си екстроверт, ще повлияеш на много пъти повече хора чрез нещата, които споделяш.
ЗАЩО ТОВА ПУБЛИКУВАНЕ ВОДИ ДО ПРИСТРАСТЯВАНЕ
Пристрастяванията са два основни вида – към вещества и към действия. И в двата случая мозъкът ни възприема нещата по сходен начин. В най-честия случай причината е вещество, което се отделя в мозъка ни - допамин.
Допаминът е химическо вещество, което служи за пренос на информация между клетките в мозъка. Отговаря за различни видове функции, най-известна от които е осъществяването на движение. Ако допаминовите ви клетки умрат, не можете да извършите движение. Такова нещо се случва при болестта паркинсон.[9] Допаминът се свързва с тази част на мозъка, която осигурява чувството на удоволствие.[10]
Допаминът се увеличава най-много при важни човешки функции като хранене и полов акт. Ето как действа. Когато човек е гладен и види или подуши храна, това ще повиши нивото на допамина му много повече, отколкото ако тъкмо е приключил с храната. Докато се храни, нивото на допамин пада и накрая изчезва. И понеже изчезва, храната вече не е толкова съблазнителна.[11]
Допаминът може да се повиши чрез прегръдка, целувка, думи на похвала или чрез печеливша ръка при покера, както и чрез силното удоволствие, което идва чрез наркотиците.[12] Публикациите във Фейсбук често водят до приятни усещания като думите на похвала. Колко са ситуациите в ежедневието ни извън Фейсбук, при които наша реплика или снимка може да предизвика одобренията на десетки или стотици хора? С Фейсбук това се случва твърде лесно, откликът е голям и чувството естествено е по-силно.
При наркотиците има два вида зависимост - физическа и психологическа. Физическата е когато тялото протестира против спирането на наркотика. При психологическата зависимост употребяващият живее с усещането, че не може да функционира повече без употребата на наркотика. Тази зависимост идва повече от употребяващия, отколкото от самото вещество.[13] Зависимостта към действия е единствено психологическа.
Както беше споменато, различните видове публикации дават различни усещания. Дали ще е харесване на ваша снимка, изразена мисъл или преживяване, или пък мисълта, че сте повлияли на други със своя публикация – това са все емоции, които със сигурност повишават нивото на допамина ни. И колкото по-важно за нас е нещото, което публикуваме, толкова по-силно е удовлетворението, което получаваме при одобрителните действия на другите, като харесвания, положителни коментари и повторни споделяния.
Живеем в култура, в която удоволствието се възприема като върховна ценност и се стремим към него на всяка цена. Поради това, действия като публикациите във Фейсбук могат да пристрастят много от нас. Считаме, че твърде важно за нас е да се чувстваме както след публикациите и последвалия отклик на хората, до които те достигат. Създава ни се усещането, че това действие ни придава много по-стойностен начин на живот. То изпълва голяма част от мислите в ежедневието ни, поражда приятни емоции, разговори по теми, които ние самите сме задали чрез публикациите. Как изобщо сме живели без това досега? Пристрастяването към Фейсбук публикации действа на същия принцип, на който и зависимостта към телевизия, компютърни игри, пазаруване.
Живеем в култура, в която удоволствието се възприема като върховна ценност и се стремим към него на всяка цена. Поради това, действия като публикациите във Фейсбук могат да пристрастят много от нас. Считаме, че твърде важно за нас е да се чувстваме както след публикациите и последвалия отклик на хората, до които те достигат. Създава ни се усещането, че това действие ни придава много по-стойностен начин на живот. То изпълва голяма част от мислите в ежедневието ни, поражда приятни емоции, разговори по теми, които ние самите сме задали чрез публикациите. Как изобщо сме живели без това досега? Пристрастяването към Фейсбук публикации действа на същия принцип, на който и зависимостта към телевизия, компютърни игри, пазаруване.
Не при всеки се стига до зависимост! Приблизително 50% от уязвимостта на човек към пристрастявания е генетично обусловена.[14] За някои хора пристрастяване към вещества (като алкохол и наркотици) не би се случило, понеже усещания като опиянение, еуфория, халюцинации и т.н. не са толкова привлекателни. Същите хора, обаче, могат да станат лесно зависими към действия като публикациите във Фейсбук, които дават други видове усещания. Един може да се пристрасти към публикуване на снимки, друг - на мисли, трети - на статии от Интернет...
ДАЛИ ВЕЧЕ СЪМ ПРИСТРАСТЕН
Има няколко примерни въпроса, които могат да ти помогнат да разбереш дали вече си зависим към публикациите във Фейсбук или не.
1. Изпитваш ли желание да си правиш снимки с основна цел да бъдат публикувани във Фейсбук?
2. Считаш ли, че почти всяка твоя снимка би трябвало да бъде публикувана?
3. Когато споделиш снимка (или друга публикация), тръпнеш ли в очакване как ще реагират хората, с които си свързан в мрежата?
4. Ще се разочароваш ли, ако никой или почти никой не реагира на публикация, която считаш за важна?
5. Публикуваш ли по нещо във Фейсбук поне веднъж дневно?
6. Търсиш ли поне два-три пъти седмично из Интернет неща с единствената цел да ги публикуваш в дневника си (или някъде другаде из социалната мрежа)?
7. Споделяш ли свои чувства, мисли, преживявания поне два пъти седмично?
8. Споделяш ли връзка към почти всяка статия, която те впечатлява?
|
Тези въпроси са свързани с усещания в различни области и е малко вероятно да отговориш утвърдително на всички. Дори три положителни отговора са сигнал за пристрастяване към публикации. В този случай е добре да преосмислиш начина си на употреба на Фейсбук. Вместо да публикуваш нещата, които имаш желание, отделяй повече време за полезни дейности, най-вече извън Фейсбук, които не биха те пристрастили. Ще е нужно постоянство, докато единият навик бъде заменен с друг (или други), но усилието ще си струва.
Въпреки приятните усещания, които получаваш, зависимостите винаги ти вредят. Правят те по-непълноценен като личност и не след дълго отнемат цялостното ти усещане за щастие.
Не желаеш това, нали?
Ако желаете да бъдат разгледани и други неща, с които Фейсбук действа пристрастяващо, моля, напишете го като коментар под статията.
Ако намирате историята за полезна, споделете я с приятели!
ПОДОБНИ ПУБЛИКАЦИИ:
АБОНИРАЙТЕ СЕЗА ПУБЛИКАЦИИТЕ |
БЕЛЕЖКИ:
[1] Yahoo News. Number of active users at Facebook over the years, достигнато на 08.01.2014
[2] Search Engine Journal. 25 Insane Social Media Facts, достигнато на 08.01.2014
[3] Search Engine Journal. 25 Insane Social Media Facts
[4] Search Engine Journal. 25 Insane Social Media Facts
[5] Sosialbakers. Facebook Videos vs YouTube Links: Which Gets Higher Engagement?, достигнато на 08.01.2014
[6] Search Engine Journal. 25 Insane Social Media Facts
[8] Джон Максуел. Развий лидера в теб. Изток-Запад, 2005, стр. 18.
[9] Big Thing. The Unyielding Power of Dopamine, достигнато на 08.01.2014
[11] Big Thing. The Unyielding Power of Dopamine
[12] Time Mazazine. Addicted: Why Do People Get Hooked?, достигнато на 08.01.2014
[13] Drugsinfo-bg. Общо за наркотиците, достигнато на 08.01.2014
[14] Big Thing. The Unyielding Power of Dopamine